Even lekker niks doen - Reisverslag uit Port Barton, Filipijnen van Ton Vera - WaarBenJij.nu Even lekker niks doen - Reisverslag uit Port Barton, Filipijnen van Ton Vera - WaarBenJij.nu

Even lekker niks doen

Door: Ton

Blijf op de hoogte en volg Ton

21 Februari 2014 | Filipijnen, Port Barton

Hoi allemaal,

Vera vond het leuk alle reacties te lezen. En zoveel nog wel.
Vanfaag hebben we rustig aan gedaan. Skibbo-en,kranten lezen, computerspelletjes . We hebben alleen de was opgehaald.
Gisteren hebben we samen een lange strandwandeling gemaakt, naar links
.Zelf ben ik daarna nog naar een klein vissersdorpje geweest van misschien een dertig voornamelijk bamboe huisjes,met een dak van palmbladeren. Heel eenvoudig. De huisjes staan ongeveer een.meter van de grond, en onder het huis lopen dan wat kippenen soms een varken.rond. Eigenlijk heeft men helemaal niks. Pure armoe in onze Westerse ogen. Gelukkig leidt men hier geen honger. Met de paar euro die men hier per dag te besteden heetft kan men net leven.
In het midden van het dorpje was een onverhard basketbalveldje. Met wel 20 kinderen.Je voelt je wel een beetje een indringer als je door zo'n dorpje loopt.. Maar iedereen is vriendelijk, en.bijna iedereen spreekt wel wat Engels.
Er zijn geen wegen,alleen wat zandpaden. Wat wel vreemd overkomt is dat de mensen hetzefde gekleed gaat als wij. Dat maakt het allemaal nog schreinender. Natuurlijk willen alle kinderen op de foto.
Gisteren op weg naar de waterval kwam ik twee keer een ossewagen tegen. Het was meer een soort slee, want ze hadden geen wielen. Zo gaat het waarschijnlijk al honderden jaren.
In Port Barton is er alleen van elektriiteit van 18 tot 24 uur. Ons resort heeft een eigen generator en hier is een paar uur langer stroom.
Gelukkig hebben wij zaklampen meegenomen. Nuttig als je 's nachts er uit moet.
Ongedierte heb ik deze reis nog amper gezien. Slechts twee keer een kakkerlak. Een hele grote, maar die heeft Vera gepakt en door het toilllet gespoeld.
Het is tien uur. Gisterenavond viel ik om deze tijd spontaan in slaap. Nu zullen we het ook niet veel later maken. Dat hadden we ons vooraf niet kunnen voorstellen zo vroeg naar bed te gaan. We slapen hier alleen onderceen dun lakentje met alle ramen open, onder het geluid van de branding van de zee.

Groetjes,
Ton en Vera

• 21 Februari 2014 - 15:57

Ton Van Gorp:

Wat heeft een mens meer nodig?

Hier is het patroon anders. Wekker om 6.30. Vertrek 7.00. Hard werken, geen tijd voor koffie. Afgewerkt dan boodschappen doen, koken, afwassen. Regen en kou, etc etc. De enigste overeenkomst is om 22.00 spontaan in slaap vallen.

• 21 Februari 2014 - 16:11

Lida En Johan:

Lekker ontspannen is heel belangrijk op zo'n reis.geniet maar veel.
    lida en Johan

• 21 Februari 2014 - 16:22

Eke Wielstra:

Zo te lezen valt er door jullie veel te zien en beleven. Ik zou zeggen: ga door met genieten. We spreken en zien elkaar wel weer op een later moment in het jaar.
    groetjes, Eke

• 21 Februari 2014 - 17:11

Ton Van Gorp:

WIE IS MOL ?

Nederlands televisie programma. Volgende aflevering in de Filipijnen. El Nido, vlak bij jullie dus

• 21 Februari 2014 - 17:59

Niek:

Hoi Ton & Vera,

Geniet van de rust en het mooie weer.

Die kakkerlak door het toilet spoelen mag niet van Marianne Thieme. (PVDD)
    Maar ik had het ook gedaan Vera!! Ik vind het gaaf van je.

Groeten,

van ons beiden

• 21 Februari 2014 - 18:38

Heleen :

Wij slapen pas in als de "sudderlap"zijn werk gedaan heeft en dan nog lekker het dekbed tot aan onze kin! Welterusten. heleen.

• 21 Februari 2014 - 19:42

Liesbeth Pontier:

Tja , een wereld van verschil . Wat bijzonder toch dat we zo snel jullie berichten kunnen lezen. Dat was 30 jaar geleden wel anders . Soms is het goed deze ontwikkelingen , soms...........
    wij gaan het weekend vieren(Eigenlijk half weekend )Zondag vroeg op om te werken .
    Maar vanavond nog lekker vrij en morgen komt de studerende dochter thuis en gaan we bij praten .
    Zolang genieten we . Volgende week weer een spannend onderzoek voor Jaap in het ziekenhuis .Kekkerlakken , ik zou ze niet graag tegenkomen . Maar ach het zijn ook dieren. Jullie ook fijn weekend .

• 21 Februari 2014 - 20:00

Theo Bakker:

Toch wel erg bijzonder als je 2 kakkerlakken door het toilet gaat spoelen. Het lijkt me erg mooi om daar rond te kijken. Ik zie mezelf daar nog niet heen gaan maar wie weet.
    Hier wordt het ook al steeds mooier en zonniger. Nu nog wat warmer.
    Veel geluk daar!
    Theo en Marijo

• 21 Februari 2014 - 20:53

Gerard:

Wist je dat kakkerlakken kunnen zwemmen?

Het zijn net katten, keren altijd terug waar ze oorspronkelijk vandaan komen...... onder je dekbed.... dus elke avond effe checke ;-)

Groetjes van ons!

Sonja en Gerard

• 21 Februari 2014 - 21:56

Marjolein:

ik val helemaal voor jullie laatste zinnen met open ramen slapen en de zee kunnen horen, dan heb je toch geen slaappil nodig?? (zoals geregeld westerse mensen klagen en dan is er wel weer een pil voor).
    dat is pas echt genieten en vakantie !!
    hier kom je van bij
    mooie beschrijving van hoe de wereld er vroeger uit zag uit verhalen van overgrootouders...en bij jullie is het nog steeds zo. en zijn de mensen daarmee tevreden?? rustiger??

• 21 Februari 2014 - 22:17

Inge:

Heerlijk om te lezen!
    Lekker genieten van zon zee en strand en alles wat daarbij hoort!
    Wij gaan morgen naar de sneeuw, Donna kijkt er heel erg naar uit en wil graag een winterpeen mee voor
    de sneeuwpop. Natuurlijk ligt de slee ook in de auto. Gelukkig is ze opgeknapt want deze week hadden we
    een waterpokken-meisje. Het viel reuze mee met t aantal pokken maar ze had ze wel op vervelende plaatsen. Nu heeft ze nog wat korstjes maar dat gaat ook wel weer over.
    Heel veel groetjes van ons alle 3, maar natuurlijk speciaal een handkus van Donna!