vitamine d - Reisverslag uit Coron, Palawan Province, Filipijnen van Ton Vera - WaarBenJij.nu vitamine d - Reisverslag uit Coron, Palawan Province, Filipijnen van Ton Vera - WaarBenJij.nu

vitamine d

Door: Ton en Vera

Blijf op de hoogte en volg Ton

06 Maart 2014 | Filipijnen, Coron, Palawan Province

Hoi allemaal,
Als je hier het hotel ingaat moet je eerst door een nauw ssteegje, en dan moet je over een basketbalveldje, waar ze elke avond zeer fanatiek spelen. Het is de sport hier.
Eergisteren en vandaag hebben we boottochtjes gemaakt. De eerste keer hadden we toer a.Die ging eerst naar een prachtig uitzichtpunt, wel 150 treden omhoog, en daarna naar een groot meer( kayangan lake). Een enorm meer fat een groot deel van het eiland Coron beslaat. Daar konden we even in zwemmen, daarna ging de tocht verder naar Twinpeaks, een rif waar we konden snorkelen.Hier i het koraal veel beter dan in Palawan. Ook het zicht onderwater is goed. Daarna kregen we een heerlijke lunch: gegrilde vis ,varkensvlees, salade en rijst en een banaan toe.
Daarna gingen we naar een wrak ( skeleton wrek) , waar we weer konden snorkelen en waar de visjes gevoerd werden met de resten van de maaltijd.
Het krioelde dus van de tropische visjes om ons heen.
Daarna gingen we nog Cyc Beach, om te snorken. Een plek vlak voor een resort met prachtig koraal. Niet iedereen ging mee, 's middags wordt de zee wat ruwer, en de achterblijvers werden door de bemanning vermaakt. Ze vingen een klein nemovisje. Ze lieten stukken koraal zien etc..Dat vertelde Vera tenminste. Die alleen de laatste keer niet meeging.
Rond vier uur waren we weer terug. Na een heerlijke dag weg die inclusief de maalltijd ca 12 € kostte.
'S avonds viel plotseling de stroom uit, en was het blog bijhouden niet mogelijk. We kregen allemaal een lampje, zodat we lekker buiten konden zitten. Je hebt hier dan een prachtige sterrenhemel.
Woensdag had Vera een vrije dag en ben ik oa de paalwoningen gaan fotograferen.
Ik ben ook een stuk naar boven gelopen en binnendoor tussen alle hutjes weer afgedaald. Je ziet dan dat de schade van de tyfoon wel heel groot geweest moet zijn. Onze buurman is bezig naast het hotel een nieuwe woning te bouwen, omdat zijn huis ook verwoest was. Ook zag ik bij enkele paalwoningen nog twee gezonken banca's.
Vandaag, donderdag' hebben we boottocht c gemaakt.. Ook weer zeer de moeite waard.
Coron en omringende eilanden zijn slechts zeer dun bevolkt, en de verbindingen zijn dientegevolge minimaal. Naar de dorpjes verderop gaat maar een keer per dag een bus, en ook de bootdiensten naar omringende eilanden zijn zeer beperkt.
De boottocht vandaag voerde eerst langs heel veel eilanden, met hier en daar een paar hutjes. Het water is wijds, en op vele plaatsen zijn parelkwekerijen. De eilanden grotendeels bebost. Andere boten kom je nauwelijks tegen.
De eerste stop was bij een gezonken Japans oorlogsschip. Daar hebben we gesnorkeld. Het lag een meter of drie onder water, maar het was goed zichtbaar en zelfs net aan te raken. Het eas in sep 44 dat hij tot zinken gebracht werd. Hij as inmiddels foor flink wat koraal bedekt.
De volgende stop ess bij Corelgarden . Inderdaad een tuin van koraal. Heel veel soorten . Er stond ook stroming en je ging vanzelf verder van de boot af. Samen met Vera teruggezwommen. Die daarna stopte. Zelf vond ik mijn eigen nemovisjes. Die bij een bepaald koraal op slechts 20 cm2 lven.Daarna volgfe weer een overvliedihr maaltijd op een strandje.Volgens fe eigenaar was de verwoesting door de tyoon groot geweest. Van al zijn huisjes was het dak vereoest. Maar hij was druk bezig nieuwr huisjes te bouwen. Ook hier was een rif om tr snorkelen.
Daarna voeren we naar een andrr gezonken oorlogsschip.Deze lag op zijn kant
Toen we daar aankwamen lag net het schp van de Tao- expeditie r ook..De mensen die e spraken haddrn een leuke tocht gehad.
Na het snorkelen bij dit wrak zijn we naar Coron teruggevaren. Weer een prachtige dag beleefd, en met ons onderwatercameratje veel foto's gemaakt.
Vanavond voor onze kamer op het nalcon gezeten. Het is hier echt een ontmoetingsruimte met andrere reizigers.
Heel gezellig soms.

• 06 Maart 2014 - 17:56

Elly:

Erg leuk om te lezen dat jullie ook zo van het onderwaterleven genieten!
    Hier zit carnaval er weer op en ik heb het ontzettend gezellig gehad. Op het moment is het hier ook erg mooi lenteweer, dus we hebben niks te klagen.
    Ik wens jullie nog een paar hele mooie laatste dagen en alvast een goede terugreis.

• 06 Maart 2014 - 18:17

Cokkie En Ellis:

He Ton en Vera,
    Dat klinkt weer helemaal fantastisch. Geniet er nog lekker van samen.
    De carnaval hebben we inclusief prinselijke onderscheiding weer goed doorstaan.
    En nu volop lente dus dat ziet er bij thuiskomst ook zonnig uit voor jullie.
    Groetjes Cokkie en Ellis

• 06 Maart 2014 - 18:52

Marjolein:

zo de spieren zijn weer goed in beweging geweest, helemaal goed, ook voor jou, Vera! knap dat je dat allemaal kan doen, dat wordt uitrusten thuis, van de vakantie!! haha.
    Geniet tot en met de laatste minuut van dit avontuur, groeten van ons.

• 06 Maart 2014 - 19:16

Harriet Bridgeman Drury:

Hoi Ton en Vera,

Wat een prachtige dag hebben jullie beleefd! Geniet nog maar even van de laatste dagen!
    Wij wensen jullie een fijne terugreis toe.

Hartelijke groeten,
    Harriet en Hans.

• 06 Maart 2014 - 23:36

Ton:

Meestal zeggen ze "de laatste loodjes wegen het zwaarst" maar volgens mij vallen de laatste loodjes van jullie wel mee.

Jullie hebben een mooie reis gehad wat ik kan beoordelen vanuit jullie verhalen. Ik hoop dat de twijfel die jullie kregen door mijn blog gehl niet uitgekomen is, gelukkig. Zo zie je, een cycloon die veel ravage te weeg brengt, hoeft een land niet negatief te maken.

Geniet nog even van je laatste dagen en daarna weer de terugreis naar dit kleine landje aan de Noordzee, iets minder mooi, iets minder tropisch, iets duurder, iets meer zeurende mensen maar "oost -west, thuis .........is het ook niet alles".

• 07 Maart 2014 - 04:35

Jack:

Het zit er weer ver op voor jullie en het is wel de moeite waard geweest.
    Op het vliegen na dan, want ik moet er niet aan denken om dat ellendige eind terug in een vliegruig te moeten zitten. Geef mij maar de auto.
    Ik ga jullie terugreis een stuk proberen te volgen via internet en hoop jullie spoedig weer te zien.
    Goeie reis terug.

• 07 Maart 2014 - 08:55

Monique:

Hoi Vera en Ton,
    Jammer dat het er bijna opzit. Ik wens jullie goede reis naar huis. Een geruststellende gedachten voor jullie kan zijn dat hier het voorjaar inmiddels is begonnen. Heerlijk weer en echt al volop bloesem en bloemen.
    Laat je verrassen.
    Tot gauw.
    Groetjes, Monique

• 07 Maart 2014 - 10:12

Marcia:

Fijn dat jullie ook nog deze laatste dagen enorm genieten.
    Dit kunnen ze jullie lekker niet meer afpakken.
    Hele goede reis terug en tot snel!

• 08 Maart 2014 - 20:01

Niek:

Hallo Ton & Vera,

Goede terugreis en geniet nog van de laatste paar vakantiedagen daar.
    Het mooie weer wacht ook hier op jullie.
    Zondag 20 graden en de komende week ziet er ook goed uit om hier verder na te genieten in jullie tuin.

Hartelijke groeten van ons beiden.