Herrenigingsmuseum en warmuseum - Reisverslag uit Tràng Bảng, Vietnam van Ton Vera - WaarBenJij.nu Herrenigingsmuseum en warmuseum - Reisverslag uit Tràng Bảng, Vietnam van Ton Vera - WaarBenJij.nu

Herrenigingsmuseum en warmuseum

Door: Ton

Blijf op de hoogte en volg Ton

21 Januari 2016 | Vietnam, Tràng Bảng

Vandaag van ons hotel uit tevoet op pad gegaan. Het leek zo simpel om er te komen maar het viel toch een beetje tegen.. Het Herrenigingsmuseum zou in een groot park liggen, Hier echter wordt een park doorsneden door wegen en staan er allerlei gebouwen en zelfs sportvelden en tennispark en, die allemaal niet op onze eenvoudige kaart stonden. Stom om niet een betere of mijn tablet mee te nemen.

Om half twaalf waren we er . Het Herrenigingspaleis is een oud paleis van de president waar in 1975 de tanks door de hekken reden en waar de vietcongvlag werd gehesen. Het land was weer verenigd.

Er vlak achter ligt het oorlogsmuseum, wat gaat over de Vietnamoorlog. Indrukwekkend om de gevolgen van ontbladeringsmiddel orange agent te zien. Nog steeds worden nieuwe slachtoffers geboren omdat de genen van hun ouders zijn aangetast.
Ook de brandwonden door de napalm aanvallen zijn een gruwelijk gezicht
Een oorlog die achteraf gezien volledig zinloos lijkt te zijn geweest.

Van 12.30 u tot 13.30 u. Is het museum gesloten, en zijn we vlakbij een hapje gaan eten. Ze hadden alleen een Vietnamese kaart, dus maar op de gok wat genomen., en voor het eerst met stokjes gegeten.
We kregen een bamiachtig gerecht met soep onderin en een bord groen voer.
Het smaakte overigens lekker, en het met stokjes eten viel mee.
Na deze pauze de rest bekeken.
Het was warm vandaag 35 graden en na afloop waren we zo moe dat we met een taxi terug naar het hotel gereden zijn.

Morgen gaan we naar de Cui Chi tunnels hier zo,n 30 km vandaan. Het hart van het Vietcong gebied . 250 km ondergrondse tunnels waar vanuit de Vietcong opereerde. Dit gebied heeft heel erg van de oorlog te leiden gehad:
Napalm, ontbladeringsmiddel. Tapijt bombardementen en.
Daarna gaan we naar de Cao Dai tempel.onderweg passeren we het dorpje Trang Bang bekend geworden van de foto van het door napalm getroffen blote vluchtende meisje.
Morgen moeten we op tijd op, Rond 8 uur worden we hier opgehaald.
Morgen wordt het nog warmer 37 graden.
Net ook nog even al onze vuile was weggebracht . Wel gemakkelijk allemaal.
Vandaag moeten jullie de foto's even tegoed houden.

Groetjes,
Ton en Vera

• 21 Januari 2016 - 18:13

Elly:

Wij zijn in Vietnam helemaal dol op de noodlesoepen geworden. Inderdaad vaak met een bord "groen" erbij. Het is de bedoeling dat je de verse kruiden en ander groen zelf op smaak aan je noodlesoep toevoegt. Wij namen het vaak als ontbijt, overgenomen van een gids die we een keer hadden ingehuurd. Heerlijk!
    Heel veel plezier in het mooie Vietnam!

• 21 Januari 2016 - 18:16

Marjolein:

Ik kijk uit naar de foto's, Ton, ben heel benieuwd. Jullie hebben al weer een aardig stukkie gelopen, zeg. Het lijkt mee inderdaad heel indrukwekkend, om zo in dit gebied de gevolgen te zien van de oorlog toendertijd.
    tot het volgend avontuur, Marjolein

• 21 Januari 2016 - 18:16

Lisa:

Wat een belevenissen weer, indrukwekkend moet dat zijn.
    Ook wel verrassend wat voor 'groenvoer' je op je bord krijgt met enkel een Vietnamese kaart...
    Hier is het vochtig weer en dat leidt al gauw tot mist. De auto's maar afgedekt zodat we niet hoeven te krabben, vanochtend was het glad op de wegen.
    Steeds zo tussen de 2 en -2...
    Denk dat het een frisse verjaardag wordt morgen...
    Groetjes Lisa

• 21 Januari 2016 - 18:50

Lida En Johan:

Mooie dingen doen jullie, Johan zegt Vera kan toch wel heel veel met haar zwakke rug. Fijn toch, wij wensen jullie nog mooie dagen
    Groet Lida

• 21 Januari 2016 - 19:07

Ton En Tonny Homan:

Wij wachten af op jullie foto,s.Gelukkig dat het eten god smaakt.
    veel plezier en de groetjes van ons.

• 21 Januari 2016 - 19:08

Liesbeth:

Zo , net weer thuis van ziekenbezoek. Een collega heeft plastische chirurgie ondergaan. Ik was nog niet echt onder de indruk. Vanavond niet achter het fornuis maar kroketten uit de oven. Toch eens proberen dacht ik . Het was te eten, en soms is dat handig . Vanmorgen onze plannen voor onze verjaardag doorgenomen met de persoon die dit moer gaan regelen. Zo gaat het wel meer vorm krijgen .En nu DWDD kijken'. Mooie foto's laten jullie weer zien .Is het niet erg armoedig daar? Dat lezen we vast ook wel een keer .

• 22 Januari 2016 - 03:47

Jack:

Dag Vera en Ton,
    Was het hier maar 37 graden !
    Toch ben ik niet jaloers op jullie hoor. Er is weer 1/3 deel van de winter voorbij en
    veel last hebben we nog niet gehad. En als ik Vietnamezen wil zien, dan rij ik wel naar
    een of ander marktpleintje waar Vietnamese loempia's te koop zijn van zo'n Vietnamese bootvluchteling.

Nee,zulke reizen zou ik echt niet meer aankunnen, dus genieten jullie maar lekker, zolang het nog kan.
    Bijna nooit krijg ik de griep, maar nu ik gestopt ben met roken, is het gelijk prijs.
    Maakt niet uit. Gaat vanzelf weer over.
    Ik wens jullie nog veel plezier
    Gr. Jack

• 22 Januari 2016 - 11:39

A.M.van Haalen:

Weer genoten van jullie verslag. Ik dacht wel"Daar worden jullie ook niet vrolijk van. In zo'n oorlogsmuseum met Roel en Marjan ging ik van mijn stokkie maar het was er ook benauwd ondergronds.
    Gisteravond in het programma: "Het mooiste meisje van de klas" was Ron meermalen te zien. Hij was, toen hij daar in dienst was,haar vriendje! Leuk om die oude foto's en filmpjes te zien.
    Hopelijk komt deze e-mail door want de vorige is niet geplaatst en geen idee waarom niet.
    Veel plezier en goede reis verder.
    Atie

• 22 Januari 2016 - 15:25

Keesvanderiet:

Hallo met Kees we hebben bericht gehad
    van de gemeente dat wij een strookje huren
    of we moeten het kopen
    wat vindt jij daarvan.