Een geweldige dag in Can Tho - Reisverslag uit Can Tho, Vietnam van Ton Vera - WaarBenJij.nu Een geweldige dag in Can Tho - Reisverslag uit Can Tho, Vietnam van Ton Vera - WaarBenJij.nu

Een geweldige dag in Can Tho

Door: Ton

Blijf op de hoogte en volg Ton

24 Januari 2016 | Vietnam, Can Tho

Hoi Allemaal,

Vanochtend om half zes, het was nog donker, begon onze privétour.
We hadden een aardige, goed Engels sprekende gids,Zeng, die ons van alles vertelde en aan wie we van alles konden vragen.
Ze vertelde oa. dat na 1945 veel, vooral katholieke vanuit het noorden van het land naar het zuiden vluchten, en zich voor een deel hier in de delta vestigden.
Ze vertelde ook dat er nauwelijks hoge dijken zijn en dat in de regentijd regelmatig de laag gelegen huizen onder water stromen. Dat er om die reden veel paalwoningen staan.

Dat de mensen er voeger alleen op boten leefden en nu de handelaren dat nog steeds doen.
Al pratend kwamen we langzaam op de markt aan. Ontstellend veel boten.honderden.
Die booteigenaren kopen de oogsten van de boeren op en verkopen ze hier weer op de varende markt.
We keken onze ogen uit.
Natuurlijk kregen we lekkere ananas, en later een soort zeer grote sinaasappels te eten, vers gekocht op de markt.
Later voeren we door naar een fabriekje waar men rijstnoedels maakten.
Heel veel fabrieken zijn hier nog kleinschalig, veel handarbeid nog.

Weer later meerden we aan voor een wandeling in een klein dorpje en vertelde Zeng ons wat er allemaal groeide.We zagen o.a. bananen, pepers, mango, gember, papaja`s en nog veel meer groeien. Teveel om op te noemen. Alleen dat al maakte de tocht bijzonder.
Toen voeren we we nog verder naar een tweede markt waar de boeren zelf hun producten kwamen verkopen. Die bootjes waren veel kleiner
Vooral veel vrouwen die hun oogst kwamen verkopen.
Via kleinere waterjes voeren we tenslotte terug.
Daar namen we afscheid van Deng onze geweldige gids.

Daarna hebben we eerst een paar uur geslapen en zijn we verder de stad gaan bekijken. En tenslotte hebben we nog overheerlijk gegeten: Vera kip met mango, en als dessert gekarameliseerde banaantjes mer rum

Morgen moeten we on 5 uur op . Morgen gaan we eerst met een zelfde soort slaapbus naar Rach Gia, en daar nemen we de boot naar Phu Quoc. Een klein eiland dat net voor de kust van Cambodja ligt.
Daar gaan we even heerlijk relaxen , zwemmen en snorkelen.

We hebben het nog steeds heerlijk, en geen last van enge ziektes of ander ongemak.

Groetjes,
Ton en Vera.

• 24 Januari 2016 - 17:03

Nicolette:

Heerlijk om zo mee te reizen en mijn eigen reis te herbeleven. Als je wilt oefenen met scooter rijden dan is Phu Quoc de aangewezen plek. Het verkeer is hier nog rustig te noemen op de binnenwegen. Ook een kans om in haventjes te komen waar je niet met openbaar vervoer komt. Een helm is aan te raden maar soms moet je er expliciet om vragen. Ik heb genoten op dit eiland. Het is maar een half uur met het vliegtuig vanaf HCMC en is dan ook een plek voor diegenen die de drukke stad willen ontvluchten. Ook zitten hier veel rijke Russen. Veel plezier gewenst.

• 24 Januari 2016 - 17:13

Marjolein:

half zes, vijf uur....Zijn jullie op vakantie!?
    Maar wederom wat een belevenissen, geweldig.
    Inmiddels hier zondagavond, zometeen komt schoonmoeder eten, kaasfondue. Heerlijk.
    Het is al aardig donker, miezerige grijze dag geweest. Jammer.
    Op weer naar het volgende avontuur van jullie, tot de volgende keer.

• 24 Januari 2016 - 17:51

Tonny:

Hallo Ton en Vera.
    Wat een reis ,en wat jullie allemaal zien, en Nicolette geven jullie ook nog suggesties, Is het daar eigenlijk laat donker?
    Hier was vandaag geen zonnetjes te zien.
    Veel plezier met de volgende uitstap(je)
    Geniet ervan.

• 25 Januari 2016 - 10:25

A.M.van Haalen:

Wat een andere wereld en geen wonder dat jullie je ogen hebben uitgekeken met al die boten enz. Mooie foto's zeker gemaakt. Bij alles wat je opnoemt, vooral aan fruit, loopt het water in mijn mond en denk ik weer aan de tijd bij Frank en Jeannette in Thailand.

Hier ook wel veel te koop maar nooit zo vers als in eigen land.
    Groetjes
    Piet en Atie

• 25 Januari 2016 - 14:02

Keesvanderiet:

hallo met Kees jullie moesten al vroeg op
    jullie hadden een betere gids
    die goed engels sprak.
    jullie hebben veel groenten en fruit gezien.
    en gegeten
    het weer is goed daar.
    hier is het lekker zonnig.