Yogyakarta - Reisverslag uit Yogyakarta, Indonesië van Ton Vera - WaarBenJij.nu Yogyakarta - Reisverslag uit Yogyakarta, Indonesië van Ton Vera - WaarBenJij.nu

Yogyakarta

Door: Ton

Blijf op de hoogte en volg Ton

25 Januari 2017 | Indonesië, Yogyakarta

Hoi allemaal,

Vanochtend , na weer een lekker ontbijtbuffet, waar ik me nog steeds weert in te houden , kwam de gids en zijn chauffeur voorrijden voor de lobby van ons hotel.
We gingen eerst naar een tentoonstelling van batik kunst. Wel mooie Indonesche kunst, maar toch ook weer niet om thuis aan de muur te hangen.
Daarna gingen we naar de Kraton, het woonverblijf van de sultan. We parkeerden pal voor de ingang. Een Nederlands sprekende oude mevrouw( een soort Wieske, een aandoenlijke vriendin van mijn moeder ) leidde ons rond. Het paleis was indrukwekkend , de rondleiding wat minder, die ging wel erg ver in het verheerlijken van de grootheid van de ,9de sultan, die overigens in Haarlem op het gymnasium gezeten heeft, en in Leiden studeerde. Inmiddels is zijn zoon de 10de sultan, hem opgevolgd.

Na de Kraton gingen we naar een zaakje waar men uit buffelhuid wajongpoppen maakt. We krregen een mooie uitleg over het maken ervan, en van de symbolen van het blad, waarmee men de voorstelling opent en sluit. Helaas voor de verkoper heeft Vera bij haar vorige bezoek er al een gekocht.
Daarna gingen we naar een batik fabriekje. Daar konden we het maken van een batikdoek in de praktijk zien, waarbij een man alles uitlegde. De rondleiding was leuk en duidelijk. In de winkel heeft Vera een mooie zijden gebatikte sjaal gekocht.

Een tour met een betjak ( rondgefietst worden ) wilden we niet, dat vinden we wel eigenlijk een beetje mensonterend , en daarom hebben we nog tenslotte nog een kop Luwakkoffie gedronken. Deze koffie is vreselijk duur ca 1000€ per kilo. Toen de verkoopster ons vertelde over de koffie, waar we overigens niets bijzonders aan proefden en ons een doosje ervan wilde verkopen, vroeg ik of ze nog rode koffiebessen had, dat ik die, zou opeten en of ze dan de koffie , na het verlaten van mijn lichaam , zou willen drinken. De verkoopster en Pipin had het even niet meer van het lachen.
Tegen 4 uur waren we terug bij het hotel.

Vanavond om half zeven komt de gids ons nog halen om naar een Ramayana voorstelling te gaan. Een culturele voorstelling met dans. Alleen de maaltijd daar is voor onze rekening.
Morgen hebben we een vrije dag , ga we samen in ieder geval de stad verkennen. We zijn vandaag wel van hot naar her door de stad gereden. Vreselijk Luuks en gemakkelijk en we zien ontzettend veel , maar van rondstruinen in smalle straatjes en zelf ontdekken , is er nog weinig gekomen.

Zo , avontuurlijk , is onze reis , Nicolette, nu nog niet. Dat moet nog komen.
En als Vera nog te moe is, ga ik ,Marjolijn, . Overigens vindt ze dat niet erg.

Groetjes van
Ton en Vera

• 25 Januari 2017 - 16:03

Liesbeth:

ke
    Ha Ton en Vera,

Veel plezier bij de Ramayana voorstelling .
    Hopelijk is Vera niet te moe en gaan jullie met zijn tweeën .
    Wat de luxe betreft ik vind het wel meevallen.
    Andere reizen van jullie waren sober , dus mag je nu best eens uitpakken .
    Ik heb vanmorgen een half uur gewandeld. Ging prima , mrgen weer 10 minuten erbij .
    Als beloning ergens koffie
    Naast alle bijwerkingen, niet meer werken etc ben ik wel heel blij dat we nu samen veel meer mensen spreken en voor veel meer mensen tijd hebben .
    In het verleden was dat niet altijd mogelijk omdat ik moest werken .
    Geniet morgen van jullie vrije dag .

Groetjes,

• 25 Januari 2017 - 16:48

Harriet:

Hallo Ton en Vera,
    Dat was weer een drukke dag! Morgen vrij en dus geen "programma". Ook weer eens fijn om op je gemak rond te wandelen zonder dat je een bijzonder doel hebt.
    Veel plezier en ... een beetje uitrusten!

• 25 Januari 2017 - 17:15

Kees Van De Riet:

Hallo met Kees
    Na eerst wat eten en drinken
    Hebben jullie morgen een vrije dag
    Dan kunnen jullie de stad verkennen
    En af en toe eens rustig nagenieten
    En hopelijk is het morgen warm weer
    Groeten van Kees en mijn moeder

• 25 Januari 2017 - 17:21

A.M.van Haalen:

Hallo Ton en Vera,
    Ook Piet geniet van jullie reisverslag en wij herinneren no bij het bezoek aan paleis van de Suktan dat de gids daar (een oudere man) zei over de tijd dat Nederland er zat: 300 jaar,
    Lang genoeg.!
    Bij de culturele dansavond zaten we (vrij ongemakkelijk) op de grond en de maaltijd werd voor ons op een soort poef geserveerd. wl,heel apart toen voor ons.
    Fijn dat jullie ook zo'n goede gids hebben.
    Hier alles zijn gangetje en veel bezoek want langzamerhand willen ze wel eens weten waar die 2 oudjes zitten.
    Morgen Ron, Fleur en Jacqueline, die ons nog steeds niet vergeet.
    Fijne voortzetting van de reis en groetjes van ons beiden.

• 25 Januari 2017 - 23:09

Marjolein :

Zo ik ben weer helemaal bij. Hier verder geen nieuws. Geniet van je vrije dag en van elkaar zou ons vader zeggen. Ton, lekker struinen en helaas niet teveel stilstaan bij de eetstalletjes. Groetjes

• 25 Januari 2017 - 23:08

Marjolein :