Ubud - Reisverslag uit Ubud, Indonesië van Ton Vera - WaarBenJij.nu Ubud - Reisverslag uit Ubud, Indonesië van Ton Vera - WaarBenJij.nu

Ubud

Door: Ton

Blijf op de hoogte en volg Ton

10 Februari 2017 | Indonesië, Ubud

Vrijdagg 10 februari,

Hoi allemaal,

We zijn vandaag al precies 4 weken onderweg. Nog 5 weken te gaan.
Vandaag hadden we bij een reisbureau een bustocht geboekt naar Ubud. We zouden on 9 uur opgehaald worden. We waren op tijd wakker, hadden al gegeten , en zaten op ons terras nog even de krant te lezen tot we opgehaald werden. Een uur te vroeg, dachten we. We hadden niet gemerkt dat het hier op Bali een uur vroeger is dan op Java. Gelukkig waren we startklaar.
Tot onze verbazing stond er geen bus maar een grote personenauto. Behalve de chauffeur, zat er nog een Nederlands stel uit de omgeving van Nijmegen in. Onderweg dus gezellig zitten kletsen. Ooit waren ze samen met een Volkswagen busje naar India vertrokken. Uiteindelijk hadden ze in Maleisië werk gevonden. Hij had daar een haven gebouwd, en zij had voor de klas gestaan. Pas 16 jaar later hadden ze , naar vele omzwervingen zich weer in Nederland gevestigd. Nu reizen ze ook, net zoals wij.

Je komt hier toch wel eens bijzondere mensen tegen. Gisteren raakten we aan de praat met een stel dat hier al 12 jaar woonden en hier een pensionnetje runden. Het ging hier niet toe zoals in Nederland. Bij alles moest commissie geld betaald worden.
Pas kwamen we een man tegen van 88 jaar, die hier 70 jaar geleden met de politionele acties meegevochten had. Zijn voertuig was op een mijn gelopen( 4 doden ) en daarna hadden ze, totdat er hulp kwam , onder vijandelijk vuur gelegen. Hij had er een trauma aan overgehouden en hoopte dat het na zijn reis ,na al die jaren, iets hanteerbaarder zou worden.

Vannacht had het flink geregend , en in de bergen hier, was het helemaal te keer gegaan. Op sommige plaatsen lag er een 30 cm dikke modder laag op de weg, net als boomstronken, en takken. We hebben een hele tijd moeten wachten tot we er door konden.

Onderweg hebben we nog een kleine koffieplantage bezocht, waarbij weer een rondleiding door de tuin, kregen. We hebben nu de kaneel boom gezien. De kaneel wordt als een bast van de takken afgehaald. Ook hebben we er koffie en allerlei soorten thee geproefd. Na afloop een zakje gemberthee gekocht.
Bij aankomst in Ubud werden we, na een rit van 4 uur, keurig bij ons hotel afgezet. Het is midden in de stad.. We hebben weer een prachtig onderkomen. We zijden bij de receptie dat Pipin ons het hotel aanbevolen had. Pas toen ik een foto liet zien herkenden ze hem.

Na een korte rustpauze zijn we meteen de stad gaan verkennen. Overigens is hier niet alleen de plantengroei overweldigend. De versieringen aan de tempels zijn ook erg overdadig. De winkels puilen ook uit van luxe, Allemaal voor de rijke toeristen. We zagen ook de voorbereiding voor een grootse crematie. Wel 30 mensen waren bezig een enorm bouwsel , voor een crematie, op te tuigen.

Nat van het zweet kwamen we weer in het hotel aan, voor een paar uurtjes rust, en droge kleren. Nu we voor ons avondeten weer opnieuw het stadje in willen gaan is er een enorme bui uitgebroken . De regen komt met bakken uit de hemel. We wachten toch maar even tot het over is. Op ons terras is het lekker zitten nu. We hebben uitzicht op een riviertje met heel veel prachtig groen.

Groetjes , en bedankt voor al jullie leuke reacties. Ze blijven welkom.

Ton en Vera

• 10 Februari 2017 - 16:23

Tonny Homan:

Hallo Ton en Vera.
    Wij lopen hier niet te zweten hoor. Het is om het vriespunt, maar de oosten wind maakt het zo koud.Nu sneeuwt het mot sneeuw.Dus jullie zijn echt aan het over winteren .Gisteren gekeken naar Gouden jaren; Indonesie daar ging Ben en Carry hun was weg brengen, wij zagen jullie ook zo doen, was zakje in je hand en drukke straat oversteken op weg naar Ra Ra of Raa Raa. Wasserette, dat was wel leuk. Maar het is wel een mooi land, dat weten wij nog van de verhalen en beelden van onze kinderen, Toen ze daarna naar Zuid Korea gingen Jamboree, dat viel tegen .Maar genieten jullie nog maar van die 5 weken.

Groetjes van Ton en Tonny.

• 10 Februari 2017 - 16:41

Irene:

Hallo Ton en Vera,

Jullie zien heel veel ondanks het slechte weer. Veel regen maar daarom is het
    er heel erg groen.
    Nu weten jullie ook, waar de kaneel vandaan komt. Het lijkt mij heel interessant om dat te zien.
    Ook de andere bezienswaardigheden zijn de moeite waard.
    En jullie hebben inderdaad mooie overnachtingen. Is ook wat waard.
    Het is nog 5 weken genieten. De tijd gaat snel voordat je het weet zijn jullie weer thuis.

Groetjes Petri en Irene

• 10 Februari 2017 - 17:09

Niek:

Hallo Ton en Vera,
    Wat ondernemen jullie veel.
    Via het nieuws kregen wij ook het slechte weer op Java door. Waarschijnlijk nog een paar dagen. Hopelijk daarna beter. Hier is het bibberen van de kou.
    Fijne vakantie de resterende tijd
    H. groeten van ons

• 10 Februari 2017 - 20:44

Heleen:

Hallo , wij zitten hier t.v. te kijken en jullie doen "tidur"De vorigen hebben al geschreven dat het hier winter is, een dun laagje sneeuw en een bar koude wind. Geniet in Ubud vooral van het prachtige houtsnijwerk - ongelofelijk dat uit 1 stuk hout zo een levendige voorstelling gesneden kan worden. Er is nog heel veel te genieten op Bali - en we gunnen jullie dat van ganser harte. Jammer voor het eiland dat het toerisme zo'n dreun heeft gehad.Vooral lekker vissies eten! Slamat jalan.Kiefs van ons, heleen

• 11 Februari 2017 - 14:32

Marjolein:

Zo na alle zaterdagbeslommeringen (hebben jullie geen last van !) nu even tijd om je blog weer te lezen. Zo even naar alle foto's kijken. Prachtig. Het is net boven nul, dus de sneeuw smelt weer. Het was mooi om het op de takjes te zien liggen, binnen hebben we alles in winterse stijl met wit en grijs en blauw, dat weer buiten paste er mooi bij! groetjes.