Royal cremation of ibu Nelly Sukawati - Reisverslag uit Padangbai, Indonesië van Ton Vera - WaarBenJij.nu Royal cremation of ibu Nelly Sukawati - Reisverslag uit Padangbai, Indonesië van Ton Vera - WaarBenJij.nu

Royal cremation of ibu Nelly Sukawati

Door: Ton

Blijf op de hoogte en volg Ton

15 Februari 2017 | Indonesië, Padangbai

Maandag 13 februari

Hoi allemaal,

Gisterenavond naar de Kecak voorstelling geweest. De voorstelling was in een overdekte volleybalruimte, de deelnemers zijn allemaal vrijwilligers, die dat voor hun tempel doen . Het was een uitverkochte zaal . Naast ons een Australisch stel
Eigenlijk was de ruimte aan de krappe kant voor de ca 60 Kecak dansers en zangers. Het was opnieuw het liefdesverhaal van de Ramayana. Omdat we het verhaal al kenden was het te volgen. De vorige keer 38 jaar gelede, in de buitenlucht, vond Vera het veel indrukwekkender. Ik vond het aardig.

Vandaag dan was de crematie van Nelly Sukawati. Een Nederlandse onderwijzeres , Nelly luchtsinger, die ruim 60 jaar geleden huwde met een lid van de Balinese Koninklijke familie. We zaten naast een groepje Nederlands sprekende Indische vrouwen, die lange tijd in Nederland gewoond hadden.
De ceremonie was niet droevig. De overleden werd eerst via de lange loopbrug hoog in de toren geplaatst. Ook een aantal gasten ging met de kist mee de toren in.

Vandaag was het gelukkig mooi weer, een lekker zonnetje , maar niet te heet.
De koe werd in een lange processie , begeleidt door muziek, door de straten gedragen. Soms ineens snel, om de kwade geesten in verwarring te brengen. De toren met het stoffelijk overschot volgde ongeveer 500 m daarachter
Bij de crematieplaats werd de koe op een verhoging gezet, de kist werd via de witte helling naar beneden gelaten en overgebracht naar het binnenste van de koe.
Na een halfuur durende ceremonie waarbij het lichaam werd gezalfd en gezegend , weren een paar grote gasbranders onder de koe geplaatst. Leuk om een keer mee te maken. We hadden een lekker plaatsje in de schaduw, en konden alles goed zien.

Als je op het internet googlet naarnaar “royal cremation ibu Nelly Sukawati “en dan naar de video's kijkt kun je het zien. Op het filmpje kun je Vera ook nog zien , heel kort.

Dinsdag hebben we een scooter gehuurd Dat gaat heel gemakkelijk, hoewel het hier formeler aan toe gaat dan buiten Indonesië. De foto’s heb ik gisteren al geplaatst. We hebben een mooie tocht gemaatkt langs mooie rijstterrassen en langs een aantal tempels.. Bali stikt van de tempels. We hebben er een drietal bezocht. Die waren heel mooi. We hadden alles bij elkaar al heel veel gelopen, maar bij de laatste tempel met in de rotswand uitgehouwen beelden kwam daar nog eens een afdaling bij, die je natuurlijk ook weer op moet ( 340 treden ) . Een zware dag voor Vera. Tijdens de scooterrijder moesten we vaak de weg vragen, want richtigsborden zijn er maar weinig. Het links rijden wende snel. We reden ook rustig natuurlijk, want als toerist ben jij bij ongelukken aansprakelijk.

S' avonds lekker gegeten, en meteen voor de volgende dag een rit geboekt naar Padangbay.,
Vanochtend (woensdag) werden we bij het hotel opgehaald en gingen we met nog 8 toeristen op weg. Naast ons een Zwitsers stelletje dat bezig was aan een reis van een jaar. Ze waren in september al vertrokken , eerst naar Australië en daarna naar Nieuw Zeeland , en daarna naar hier.De anderen in de auto waren een ouder Duits stel. De busreis duurde maar anderhalf uur . We stopten vlak bij ons e hotel, nog geen 100 m lopen. Dit keer hebben we maar een eenvoudig hotelletje voor 21 € per nacht inclusief ontbijt. Het is overigens prima, we hebben zelfs nog een buitenplaatsje.

Vanmiddag hebben we voor het eerst deze vakantie in zee gezwommen, en gesnorkeld. Mooi helder water met ontzettend veel mooi gekleurde vissen. Nog nooit zoveel verschillende tropische vissen bij elkaar gezien. Sinds maandag hebben we echt mooi weer Niet te heet en zonnig.

Vanavond, op de terugweg naar het hotel, hebben we ergens onderweg gegeten. We keken uit over het strand, waar families genoten van de zee. Vrouwen en kindertjes met hun kleren in het water. Tussendoor kwam er rijdend stalletje ( scooter) langs waar ze een rijsthapje kochten. En na afloop met hun natte kleren op de scooter weer naar huis.

Morgenochtend nemen we de boot naarl Lombok. Je kunt het eiland van hier uit al zien liggen. We gaan overnachtten in Senggigi en blijven daar een paar dagen. Daar ga ik zo direct nog een hotelletje boeken.

Groetjes van onder de klamboe uit
Ton en Vera.


  • 15 Februari 2017 - 16:16

    Marjolein:

    Ha dit zijn weer heel andere avonturen als in het begin van jullie reis! Maar echt wat voor jullie. En niet alleen luieren...er moet ook gewerkt worden, lees ik. Ik hoop dat jullie nog meer kunnen snorkelen, je hoort vaker mensen spreken over de mooie onder-water-natuur. Een lentedag vandaag, nu wel wat minder zin, maar een temperatuur van 15 graden! De konijnen genieten daarvan. Groetjes.

  • 16 Februari 2017 - 08:35

    Ton:

    Hoi Ton en Vera,

    Eindelijk tijd om eens te reageren op jullie blog. Je weet het, in Nederland, druk, druk, druk...
    Na mijn reis Brazilië en Colombia ben ikzelf weer gaan werken en elke vrije dag heeft gezeten in de renovatie van mijn huis. Dit is vorige week afgerond. Nu zit ik bij de auto garage te wachten op mijn auto (APK + beurt) en heb ik mooi tijd om jullie verhalen te lezen en foto's te bekijken.
    Wat jullie aan het doen zijn roept bij mij de herinneringen op van de periode dat ik door Indonesië gereisd heb. Heel herkenbaar want jullie doen veel plaatsen aan waar ik toen geweest ben.

    Een van de indrukwekkendste landschappen vond ik de Ijen vulkaan, dat is voor jullie niet anders. Alleen ben ik niet in een kruiwagen naar boven gereden. Ik moest wel lachen toen ik het las.

    Naar Lombok lees ik. Gaan jullie ook nog verder? Wat is het heerlijk als je de tijd hebt.
    Ik wens jullie nog een prettig verblijf verder.

    Deze week heb ik nog een exemplaar van mijn blog in boekvorm ontvangen. Daarmee sluit ik mijn reis van vorig jaar af en ga nu plannen maken voor oktober/november. Waarschijnlijk wordt het zes weken Sri Lanka en twee weken per boot door de Maladieven.

  • 16 Februari 2017 - 09:34

    Lisa:

    Hallo
    Naar lange tijd weer even een berichtje hier van mij.
    Heb alle verhalen wel gelezen hoor! Wat een avonturen ook weer, nu heel anders dan op het begin van de reis. Van ontspannen momenten tot veel loopwerk het zit er allemaal bij. Op de foto's ziet het er goed uit in ieder geval. Ook mooi dat jullie kunnen snorkelen met zoveel vissen dat moet vast prachtig zijn!
    Hier is het lentezonnetje aanwezig al zijn de temperaturen in de ochtend nog fris. Gek, afgelopen weekend sneeuwde het nog en reden we in een sneeuwbui met mijn volleybal meisjesteam nog helemaal naar Tilburg. Vandaag gaan M + ik naar wat dierenwinkel en de Intratuin om nog wat puppyspulletjes te kopen! Dan vanaf morgen weer 'n reeks nachtdiensten... En een accommodatie goedkeuren voor het jeugdkamp van de volleybal, camping met legertenten, klinkt leuk maar ook even zien.
    Veel plezier richting Lombok!
    Groetjes Lisa

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ton

Actief sinds 11 Dec. 2013
Verslag gelezen: 274
Totaal aantal bezoekers 80189

Voorgaande reizen:

06 December 2017 - 13 December 2017

Onverwachts een weekje Marokko.

17 Januari 2015 - 15 Maart 2015

Overwinteren

13 Januari 2015 - 14 Maart 2015

Overwinteren

15 Januari 2014 - 11 Maart 2014

Mijn eerste reis naar de Filipijnen

12 Januari 2017 - 30 November -0001

Overwinteren 4 Indonesië

Landen bezocht: