Rijstvelden - Reisverslag uit Tulamben, Indonesië van Ton Vera - WaarBenJij.nu Rijstvelden - Reisverslag uit Tulamben, Indonesië van Ton Vera - WaarBenJij.nu

Rijstvelden

Door: Ton

Blijf op de hoogte en volg Ton

04 Maart 2017 | Indonesië, Tulamben

Donderdag 2 februari

Hoi allemaal,
Om 8 uur vanochtend stonden we klaar voor ons uitstapje. De chauffeur, die we een paar dagen geleden aan het strand tegenkwamen , was keurig op tijd, en had een mooie auto.
Eerst stuk rijden, dwars door Denpassar,en dan naar Jatiluwih een stadje tegen de helling van de vulkaan, waar volgens Vera, de mooiste rijstterrassen van de wereld liggen. Mooier dan die in de Filippijnen, waar we 3 jaar geleden waren. Het is ook UNESCO erfgoed.
Bij de prachtige rijstterrassen was een mooi wandelpad naar beneden. Wij wilden route geel lopen, halverwege stond er een bord naar rechts, route rood. Dus wij rechtdoor. Zo raakten we spoedig verdwaald in de rijstvelden. Lopend over dunne dammetjes soms drassig. Oppassen om niet uit te glijden en in het stroompje een halve meter lager terecht te komen. Aan de overkant zagen we de weg lopen waar we eerst liepen. Om daar opnieuw te komen moesten we eerst 50 meter omlaag en dan weer evenveel omhoog. Steeds kiezen: nemen we dit of dat dammetje?
Uiteindelijk bleek in het laagste stuk een diepe sloot te liggen. Hoe moest je daar over heen,. Nergens een bruggetje of een paar bamboestokken eroverheen te zien. . Dus via stenen en dan een grote stap naar de overkant. Voor Vera was de afstand net te groot, met natte voeten als gevolg. Het was ook niet gemakkelijk. En dan nog een meter omhoog. En dan weer door de rijstvelden 50 m omhoog. Uiteindelijk vonden we de rijstvelden hier gemakkelijker bereikbaar ( geen 450 treden) en wijdser , maar in de Filipijnen grootser.
Zo kwamen we na twee uur terug op de parkeerplaats waar onze chauffeur op ons wachtte.

Daarna naar een vlinderpark. Prachtige vlinders, moeilijk te fotograferen omdat ze te snel weer weg dwarrelden. Totdat we in een ruimte kwamen waar ze gekweekt werden, en waar aan knijpers allerlei poppen hingen. Daar kregen we enkele grote levende vlinders op ons shirt gezet. Ook kreeg Vera een 20 cm grote wandelende tak op haar hand. Voor mij was dat net te griezelig. Alles bij elkaar toch erg leuk.
Daarna reden we tenslotte door tot enkele tempels op een hoge rots in het water. ( Tanah Lot ). Ook erg mooi , maar heel toeristisch.
Rond half vijf werden we keurig afgezet voor het hotel en we betaalden graag de 35 € die dit kostte inclusief een ruime fooi. Meteen een afspraak voor de volgende dag gemaakt om ons naar de andere kant van het eiland te brengen. Daar willen we nog even gaan snorkelen.

De volgende dag, ons naar het ressort laten brengen dat we dezelfde avond nog via het Internet gevonden hadden. Het Oceaan Dun dive ressort in Tulamben. ( Tip van Elly ) Hier hopen we nog enkele fijne dagen door te brengen tot we teruggaan naar Denpassar, voor de terugvlucht naar Jakarta. Ja, helaas komt het einde van onze reis weer in zicht. Nog precies 2 weken te gaan.

Weer heel erg bedankt voor alle berichtjes. Fijn dat Johan thuis verder kan herstellen.
Heel veel groetjes,
Ton en Vera

• 04 Maart 2017 - 15:19

Kees Van De Riet:

Hallo met Kees
    Hoe gaat het met jullie alles goed daar
    Zeg Ton mijn computer doet altijd niet wat ik wil
    Dat vindt ik jammer
    Als jullie thuis zijn met vakantie
    Zou jij er naar willen kijken
    Ik zie het wel op de foto's
    Dat jullie een goede vakantie hebben
    Groeten van Kees en mijn moeder

• 04 Maart 2017 - 15:22

Elly:

Carnaval is helaas weer voorbij. Het was weer een mooi feestje, hartstikke gezellig. En ik heb het goed overleefd (zelfs niet verkouden geworden).
    Bali is niet zo groot, maar er is genoeg te zien en te doen. En er zijn vriendelijke mensen en heerlijk eten. Wat wil je nog meer? Ik zou het daar ook wel een tijd kunnen volhouden, hoor! Geniet er nog lekker van!
    Groetjes,
    Elly