Tulamben - Reisverslag uit Tulamben, Indonesië van Ton Vera - WaarBenJij.nu Tulamben - Reisverslag uit Tulamben, Indonesië van Ton Vera - WaarBenJij.nu

Tulamben

Door: Ton

Blijf op de hoogte en volg Ton

04 Maart 2017 | Indonesië, Tulamben

Zaterdag 4 maart

Hoi allemaal,
Gisteren na een rit van 2,5 uur hier aangekomen. We hebben een leuk bungalowtje, met zwembad en leuke tuin, dicht bij het strand. We betalen 28€ inclusief ontbijt.

Hier , op ca 100 meter uit de kant ligt een gezonken Amerikaans vrachtschip , de Liberty. Ik heb hier vandaag al wel gesnorkeld, maar rechts in de baai en nog niet bij het schip. Het dorp hier is maar ca 150 meter lang en telt vooral een groot aantal duikressorts en restaurantjes.
Aan de achterkant van het hotel rijst een enorme vulkaan , de Agung zo'n 3 km de lucht het in. In 1963 is hij voor het laatst uitgebarsten. De lava stroomde hier zo de zee in., Veel koraal is hierbij helaas verwoest.

Vandaag ben ik al snorkelend, een flink eind langs de kust gezwommen tot om de hoek van de baai op de foto. Niet te lang, ik ben toch ook een stuk voorzichtiger geworden, om te voorkomen dat ik verbrand. De rest van de dag lekker lui geweest de kranten gelezen, naar het dorp geweest, en in het zwembad. Vera is nog steeds niet helemaal hersteld . Zo verbranden wil ze nooit meer. Ze wil binnenkort weer wel mee gaan snorkelen. Ze heeft nu een strakke lange broek gekocht om in het water te gebruiken.

Het ressort hier is fijn, we hebben een heerlijke veranda met een muur van planten ervoor, zodat je lekker uit de zon kunt zitten

Zondag
Vandaag ben ik naar het wrak gezwommen . Het ligt zo'n 75 meter uit de kust.en de bovenkant ligt zo’n drie meter onder water. Aan alle duikers aan de kant, en de snorkelaars in de verte kun je zien waar het schip ongeveer ligt. Al zwemmende zie het water steeds dieper worden , maar ineens zag ik voor me een rots oprijzen . Dat bleek de voorkant van het schip te zijn. De wanden zijn inmiddels begroeid met stukken koraal, een paar cm dik, en er zwemmen heel veel vissen rond. Weer nieuwe vissoorten gezien.

Morgen verhuizen we naar een stadje ± 10 km verderop naar Amed . Daar schijnt het koraal voor de kust veel mooier te zijn. En er is meer te doen . We hebben er al een bungalowtje geboekt. ( Tradisi Villas ) . Morgenmiddag om 12 uur worden we door hen hier opgehaald. Goed geregeld dus.
Het is vandaag warm 32, maar volgens Google is de gevoelstemperatuur 42°C. Rustig aan doen dus. Gelukkig kunnen we er goed tegen.

Heel veel groetjes,
Ton en Vera

• 05 Maart 2017 - 13:22

Ton:

Hoi Ton en Vera,

Vandaag even jullie verhalen bijgelezen.
    Samengevat: ondanks de kleine ongemakken die je als reiziger tegenkomt "ben ik harstikke jaloers".

Groet en een prettige voortzetting