Even er tussenuit - Reisverslag uit Breda, Nederland van Ton Vera - WaarBenJij.nu Even er tussenuit - Reisverslag uit Breda, Nederland van Ton Vera - WaarBenJij.nu

Even er tussenuit

Door: Ton

Blijf op de hoogte en volg Ton

12 December 2017 | Nederland, Breda

Hoi allemaal,

Afgelopen woensdag was het zover. Mijn zus bracht ons al om half zes 's ochtends naar Eindhoven.Om 8 uur vertrokken we, en al 3 uurtjes later stonden we in Fes. Meteen een taxi genomen naar het hotel.

We werden afgezet bij de blauwe poort. In de medina van Fez zijn de straten zo smal, dat alle straten autovrij zijn.
De eerste indruk van de medina was overweldigend:. Leuke terrasjes, kleine winkeltjes.Je staat ineens in een beel andere wereld.
Tijdens de wandeling naar onze Riad, samen met een man die ons de weg wees, keken we al meteen onze ogen uit.
Onze riad ( Riad les chrifis) zag er ook prima uit: een grote binnentuin met fontein en sinasappelboom met een terras met grote zitbanken
Onze kamer was kleiner dan verwacht.. Via een smal gangetje en nog smaller trapje ging je erheen.
Gauw , na aankomst gingen we alweer de stad in . Het deed middeleeuws aan. We maakten al meteen vollop foto,s.
Het weer was zonnig, maar in de late namiddag werd het steeds frisser..

Terug in onze riad, was het zelfs koud. Om Zes uur zouden we daar het diner gebruiken. De eetzaal grensde aan de binnentuin, en de lage tafel met grote bank erachter was al voor ons gedekt. Het was er steenkoud, en gelukkig begonnen we met een warme lekkere bonensoep, daarna een taine met kip en pruimen. En tenslotte fruit na.
Terug op onze kamer was het ook koud, zo koud dat we met onze jassen en klren aan maar in bed kropen en zelfs dan nog was het koud.
De volgende dag , na een overigens prima ontbijt meteen een ander hotel gezocht.(Riad Amor)
Ook dit hotel ligt in de Medina, slecht ca 5 minuten lopen van het andere hotel.
Dit hotel was heerlijk warm, ruim, met zitje, tv met BVN en nog beter ontbijt. Een geweldig hotel .
We hebben vanaf hier elke dag, de medina verkend.
Vaak verdwaald of in een doodlopend steegje om moeten keren. Veel steegjes zijn smaller dan de trottoir voor ons huis, en met de armen gestrekt kon je beide muren aanraken. Overal is het schilderachtig mooi.
Overal zie je ook mensen werken in oude beroepen, koperslagers, leerbewerkers, wevers, houtbewerkers.Enz.
Elke dag hebben we in een ander restaurantje gegeten. Meestal ook lekker en niet duur .Een drie gangen menu bijna nooit meer dan 70 dirham. = 6.70 € Een glas heerlijke muntthee of cola minder dan 1 euro.
De mensen zijn heel vriendelijk en behulpzaam. Verkopers proberen je wel naar hun winkeltje in te lokken, maar dringen niet aan.
Wat wel opvalt. Er zijn veel bedelaars. Vaak oude mensen.

Vandaag hebben we naar de taxi naar de nieuwe stad genomen. Ook daar blijkt de verkeersdrukte maar heel matig te zijn.En zelfs in het midden van de stad is er gemakkelijk parkeerruimte te vinden.
De bestemming van onze volgende grote reis staat nu wel vast.lang twijfelden we nog. Met het vliegtuig, met alleen de auto of met de auto en caravan. Nu is het zeker , het wordt
Marokko met de caravan.We hebben vandaag alvast ook een grote wegenkaart aangeschaft.

De nieuwe stad hadden we na een paar uur wel gezien en daarna hebben we opnieuw de taxi genomen naar de wijk waar het aardewerk gemaakt wordt. Daar kregen we een rondleiding door het bedrijf waar we allerlei mensen bezig zagen met draaien, met het
beschilderen van de potjes met emaille. Enz.
De ovens zijn oud en gemaakt van klei vermegd met stro .Daarna gingen we naar de afdeling mosaik. Daar zagen we mannen met hamer kleine figuurtjes uithakken uit gekleurde tegeltjes.Die figuurtjes worden met de gladde kant naar onder tegen elkaar aan gelegd in een metalen frame, daarna wordt er cement overheen gestort.

De rondleiding eindigde in een grote toonzaal met mooie maar erg dure spullen.

Onze koffers zijn alweer gepakt voor de terugreis. Met veel moeite heb ik de instapkaarten kunnen afdrukken. Ryanair maakt dit al niet
gemakkelijk, maar op een toetsenbord waar de ingetoetste symbolen niet overeenkomen met die op het scherm is het helemaal een ramp.
Na lange tijd toch gelukt.
We hebben in ieder geval een aangename week gehad en weer veel. Veel nieuwe indrukken opgedaan.

Groetjes,
Vera en Ton

• 13 December 2017 - 08:15

Llesbeth:

Ha Ton en Vera,

Deze reis zit er ook weer op.
    Jullie hebben het winterweer gemist.
    Maar dat vinden jullie vast niet erg.

Groetjes,Liesbeth.

• 13 December 2017 - 11:10

Ton:

Snel weg voor de sneeuw

• 13 December 2017 - 14:10

Elly:

Iedereen die terugkomt van vakantie in Marokko, is er erg enthousiast over.
    En wat heerlijk dichtbij. Dat klinkt wel goed voor een stedentripje!

• 13 December 2017 - 14:10

Elly:

Iedereen die terugkomt van vakantie in Marokko, is er erg enthousiast over.
    En wat heerlijk dichtbij. Dat klinkt wel goed voor een stedentripje!

• 13 December 2017 - 14:33

Kees Van De Riet:

Hallo met Kees
    Lekker de zomer
    Ik verlang er ook naar
    Maar ik moet een tijdje wachten
    In de zomer kun meer ergens naar toe
    Jammer he vindt je ook niet
    Misschien alsik
    op vakantie ga
    Maar dat duurt nog een tijdje
    Groeten van Kees

• 13 December 2017 - 14:48

Lida En Johan Rekers:

Heerlijk er een weekje tussenuit en genieten maar, maar k
    Met de kerst lekker weer thuis. Alvast fijne feestdagen en een gezond 2018.

• 16 December 2017 - 18:52

Heleen:

Oh, wat is het weer herkenbaar - John en ik hebben Marokko ook mogen verkennen - heel veel indrukken - we waren met een bus, maar Margreet en Aldert zijn verschillende keren met de caravan en hun camper naar Marokko geweest. Goed plan van jullie om met de caravan er naar toe te gaan.

• 14 Februari 2020 - 08:31

Jennie Van Paassen:

Ik heb jullie blog ook gevonden. Reisverhalen lezen blijft leuk.
    Ik ben een paar keer in Marokko geweest en heb toen een auto gehuurd.
    Prachtig land, maar werd wel gek van de mannen daar. Te opdringerig. Als stel is dat minder denk ik.
    Mijn zoon is met mijn camper in Marokko geweest in 2008. Hij was met zijn vriendin en vond het geweldig.
    Veel reisplezier nog.
    Gr. Jennie