Op weg naar Ho Chi Min - Reisverslag uit Ho Chi Minhstad, Vietnam van Ton Vera - WaarBenJij.nu Op weg naar Ho Chi Min - Reisverslag uit Ho Chi Minhstad, Vietnam van Ton Vera - WaarBenJij.nu

Op weg naar Ho Chi Min

Door: Ton

Blijf op de hoogte en volg Ton

20 Januari 2016 | Vietnam, Ho Chi Minhstad

Hoi allemaal,
We zitten inmiddels in het vliegtuig. Dit keer vliegen we met AirAsia ,een prijsvechter. Dus niet met een slurf het vliegtuig in,maar met een vliegtuigtrap. Ook geen maaltijden en drankjes gratis. Ook geen gereserveerde plaats ,tenzij tegen betaling. Dan stap je zoals wij als eersten in. Deze vlucht van 1,5 uur kost dan ook maar net iets meer dan 50 €.

Tijdens het wachten zagen we overigens hele vreemde maatschappijen voorbij komen met vreemd geschilderde vliegtuigen. Of dat vertrouwen schept?

De dagen in Bangkok waren aangenaam. Zeer vriendelijke mensen, heerlijk eten en drinken. En je voelt je ’s avonds op straat veiliger dan in Nederland.
Vanochtend werden we uitgezwaaid door de vrouwtjes van het shabby restaurantjes waar we steeds ontbeten. Zo vriendelijk en zo gastvrij, en zo goed. En steeds zoveel groenten en fruit bij het ontbijt, dat we ruim aan de twee ons groenten en 2 ons fruit per dag toe kwamen

Nu dus op weg naar Ho Chi min Stad. . Spannend,; een voor ons nieuw land. We hebben ,na alles wat we gelezen en gehoord hebben er veel verwachtingen van.

Inmiddels zitten we in Ho Chi Min city (Saigon) .Het was al donker toen we landden. Toen moesten we nog een visum en door de douane. Dat duurde maar liefs ruim 2 uur. Daarna geld pinnen en toen met een taxi naar het hotel. We reden door eindeloze lanen met druk verkeer , heel veel scooters, en overal verlichte reclames. Een zeer grote stad.

Uiteindelijk kwamen we bij een smallere straat met overal terrasjes vol mensen. Het zag er ineens veel gezelliger uit. De taxi moest er bijna stapvoets rijden, we waren in Bui Vien. Daar zag Vera ineens de naam van ons hotel. Het Meraki hotel. Een hotel, thuis geboekt via het internet. Voor het hotel is in terras vol mensen. Het hotel ligt op de eerste verdieping . Je gaat erheen via een trap.
Een vriendelijke ontvangst, en een nette kamer met zelfs een minibar. Eigenlijk vergelijkbaar met de vorige hotelkamer. zelfs een haarfohn ontbreekt niet.
En dat voor 26 € per nacht inclusief ontbijt.

Het is intussen 9 uur geweest en we rammelen van de honger. We besluiten meteen naar buiten te gaan en iets te eten te zoeken. In de lobby verwijzen ze ons naar het terras beneden.
Daar nemen we plaats op 2 mini stoeltjes en een minitafeltje. Het deed Vera denken aan de speelhoek in de praktijk van Erik. Vera krijgt hier eindelijk haar gegrilde Satétjes. Keuze te over: kip, schaap, garnalen ,inktvis enz.. We nemen het er ruim van en halen nog eens bij. Bij het afrekenen moeten we 425 000 Vietnamese Dong betalen ofwel ca 18 € .Een flesje Saigon bier kost hier 12000 Dong, dat is nog geen 50 eurocent. Het geld is wel even flink wennen hier.

We lopen nog een blokje on en gaan dan terug naar onze kamer, waar je gelukkig alleen het zachte geruis van de airco hoort, en niets van het stadslawaai.

Vanochtend eerst goed geontbeten gebakken eitjes, en lekker Frans stokbrood met jam. Het ontbijt is op de bovenste verdieping met uitzicht over onze straat. Opvallend is hoeveel mooie daktuintjes er zijn.

Vandaag is het heel warm en zonnig . We gaan de stad in. Het verkeer is druk . Bij een kruising staan hele hordes scooters te wachten. Onvoorstelbaar veel. Ook staan de stoepen ermee vol. We lopen naar de Ben thanh markt. Een overdekte markt waar van alles te koop is. Hele rijen verkoopsters ook, die enthousiast proberen ons te verlokken. Wel 4 keer per minuut word je aangesproken. We kopen wat kleinigheidjes. Je moet niet meteen toehappen als je wat leuks ziet. De vraagprijs daalt als Vera aarzelt en wegloopt snel van 180 000 naar 50 000 dong. Aan veel meer dan markt en omgeving komen we niet toe.
Groetjes,
Ton en Vera

• 20 Januari 2016 - 13:01

Nicolette:

Joehoe in Vietnam zijn jullie nu. Heerlijk om te lezen. Vast ook een excursie naar de beroemde Vietcong tunnels en het oorlogsmuseum. Ook het grote park in het centrum is de moeite waard. Vooral aan het eind van de dag zie je hier volop een soort volleyballen met de voeten met een veertje. Ton probeer maar eens mee te doen. Plezier daar.

• 20 Januari 2016 - 13:12

Liesbeth:

Jullie genieten van Ho Chi Min , en ik van mijn vrije dagen .Maar hier geen mooie daktuintjes en gezellige marktkraampjes .Veel regen , en herrie van de spoortunnel .Maar ook dat went .Moet wel bij jullie verhalen aan Cos denken aan onze vriend die vorig jaar overleden is en alleen op vakantie ging naar HO Chi Min . Ook nog zijn lievelingsmuziek op de radio , even slikken . Maar goed ik ben vrij en heb net wat likeurtjes en wijn in huis gehaald . Vrienden komen deze week eten en dan is het leuk om wat meer aandacht aan het eten te besteden .Nu lekker 4 dagen vrij , geen sores aan mijn hoofd van dat ziekenhuis . Morgen een gesprek met iemand die een leuk verjaardagsfeest voor ons gaat organiseren. Jaap wordt 65 en ik 60 . Dus jullie moeten vrij houden eind Mei , maar dat horen jullie nog wel .Meer nieuws heb ik niet of dat weten jullie ws al want ook daar zal je wel op de hoogte blijven . Is het mogelijk om een krant te lezen daar , of lees je het nieuws via internet?Nou Ton een soort volleybal met je voeten , ik ben benieuwd. Geniet ervan .

• 20 Januari 2016 - 14:00

Joop Ria :

Gezellig om jullie mooie vacantie weer te kunnen volgen .
    Geniet ervan ,dan doen wij dat op onze manier ook.

• 20 Januari 2016 - 17:08

Marjolein:

Zo dit was weer een heel avontuur, maar het loopt allemaal, soms wat trager, maar dat kan jullie vast niet deren. Ik ben heel benieuwd wat jullie hier gaan beleven. Zoveel nieuwe indrukken. Ik ben benieuwd naar de foto's, Ton! Hier waterkoud, brrr, gaan eten bij schoonmoeder: peen en uien met draadjesvlees. Lekker ouderwets. Kijk dat hebben jullie nu weer niet, haha. Groetjes maar weer.

• 20 Januari 2016 - 19:16

Ton En Tonny Homan:

Hallo Ton en Vera,
    Wij vinden het leuk om jullie te volgen.Gaan jullie geen scooter huren.Geniet ervan Ho Chi Min.
    Groeten van Ton en Tonny.