Slenteren door de oude stad - Reisverslag uit Hoi An, Vietnam van Ton Vera - WaarBenJij.nu Slenteren door de oude stad - Reisverslag uit Hoi An, Vietnam van Ton Vera - WaarBenJij.nu

Slenteren door de oude stad

Door: Ton en Vera

Blijf op de hoogte en volg Ton

19 Februari 2016 | Vietnam, Hoi An

Hoi allemaal,
Gisteren weer een flinke reis gehad van Kon Tum naar Dan Nang. In de taxi naar het busstation kwamen er achter dat ik de hotel sleutel nog in mijn zak had door een telefoontje van de receptioniste. Geen probleem , die geef je gewoon aan de taxichauffeur mee terug en het komt wel goed.
Het was weer een flinke busreis van half negen tot 3 uur s ’middags. Landschappelijk een erg mooie reis door de bergen. We zaten met zijn 21 in een piepklein minbusje, dat bovendien regelmatig flink hard door de vering ging. Onderweg veel houten huizen en loslopend koeien gezien. Vera dommelde regelmatig in maar werd even vaak gewekt door een flinke hobbel in het wegdek.
Vanuit Da Nang hadden we meteen aansluiting op de bus naar Hoi An. Daar werden we weer op twee brommers geladen en na ons hotel gereden.
We zitten nu in een fraai hotel met zwembad. Zelfs de houten trapleuning is helemaal met fraaie motieven besneden. We zitten hier vlak bij het oude centrum van Hoi An, en natuurlijk zijn we meteen de stad ingegaan. Van de receptioniste kregen we een uitgebreide uitleg en zelfs een plattegrond mee.
De binnenstad is vrij van scooters en auto’s en hangt vol lampions. Het doet aardig Chinees aan. Klopt ook wel want veel Chinezen zijn in de loop der tijd uit China weg gevlucht, en zijn hier in de handel van o.a. specerijen wel gevaren. Een aantal handelshuizen, ontmoetingsplaatsen, tempels en ambachtenplaatsen zijn nu te bewonderen. Een erg gezellige stad met overal kleine winkeltjes en eethuisjes. S ‘avonds is het wel erg druk met toeristen, maar zoals ik al schreef , heel gezellig. We hebben ook meteen de avond markt bezocht.
Om 9 uur waren we weer in het hotel en zijn we vrijwel meteen het bed ingedoken van vermoeidheid.
Vanmorgen werden we al voor 7 uur wakker, en na een heerlijk ontbijtbuffet met fruit toe ( verse lychees, jackfruut , mango’s , banaantjes en passievruchten, ) nu echt de stad verkennen.
Vanmorgen was het heerlijk wandelen door de oude stad. Veel foto’ s gemaakt en veel leuke souvenirwinkeltjes bezocht en natuurlijk de Japanse brug. Na de middag terug naar het hotel om wat te rusten. Want vanavond gaan we weer terug. Wel nemen we een vestje mee, want s' avond is het hier voor het eerst koel. Overdag blijft het prachtig weer.
Groetjes,
Ton en Vera
PS waarvoor dient het laatste voorwerp?

• 19 Februari 2016 - 11:25

Nicolette:

Hoi Vera en Ton,
    Aan de rustige straat te zien is het nu nog geen hoogseizoen in Hoi An. Mooie plaats met mooie houbewerkte huizen/winkeltjes. Jullie hebben vast al gezien dat Hoi An DE plaats is waar je maatwerkkleding en schoeisel kunt laten maken. Ik heb een goede ervaring met op maat laten maken van sandalen maar slechte ervaring met het laten maken van een jurk. Binnen 24 uur zijn je slippers of sandalen klaar. Echt gaaf en goed te betalen. Omdat je vooraf het grootste deel van het bedrag moet betalen kan het slecht uitpakken als het niet echt past. Deze reis zal jullie nig lang bij blijven want jullie maken zoveel mee. Heerlijk om te lezen en voor mij is het gewoon een herbeleving. Dat fruit bij het ontbijt, hmmmmm. Gaan jullie vanuit Hoi An nog een dagtrip doen naar My Son? Of gelijk door naar Hue? Ik lees het volgende keer wel. Geniet ze, Nicolette

• 20 Februari 2016 - 15:04

W Rob En Ineke:

Wat een spannende tocht. Een heel andere wereld. Zo ook jouw raadsel. Het is een plastuitje voor in de bus. Na gebruik doorgeven. Wij hebben dus gewonnen. Wat is de prijs?
    Groetjes Rob, Ineke, Ellis, Cokkie, Thomas en Carla

• 24 Februari 2016 - 18:36

Heleen:

Hallo Vera en Ton, wij weten niet wat voor voorwerp op de foto staat en dus ook niet waar het toe dient. We bedenken iets van een maat (?) voor de mandibak. Lekker dat het 's avonds wat koel is. groet van John en mij/

• 24 Februari 2016 - 20:37

Inge:

Wat een prachtige verhalen telkens weer.
    Heerlijk om te lezen. Donna heeft vandaag mee foto's gekeken en is helemaal weg van die mooie lampionnen, ze vraagt hoeveel jullie er gekocht hebben....... Ton vindt dat ook mama, want die had er toen op de camping ook heel veel!!!!! haha, geweldige reactie ;-)