Kalibaru, weer een schitterende dag - Reisverslag uit Kalibaru, Indonesië van Ton Vera - WaarBenJij.nu Kalibaru, weer een schitterende dag - Reisverslag uit Kalibaru, Indonesië van Ton Vera - WaarBenJij.nu

Kalibaru, weer een schitterende dag

Door: Ton

Blijf op de hoogte en volg Ton

04 Februari 2017 | Indonesië, Kalibaru

Zaterdag 4 februari
Hoi allemaal,

Vandaag werden we om 9 uur opgehaald door de gids van gisteren. Vandaag scheen eindelijk de zon. Eerst gingen we naar een overdekte markt. Hier was het veel schoner dan die in Malang. Even rondgelopen waarbij de gids vertelde wat er in de kraampjes lag.

Toen we buiten kwamen stond er een rijtuigjes met een paard ervoor klaar. Ik moest naast de koetsier plaats nemen, en Vera en de gids achterin. Het was nauw., zo’n koetsje is maar klein. Het landschap was buitengewoon mooi. Terrasvormige rijstvelden met daartussen palmen en bananenbomen en in de verte de groene heuvels.
Na een poosje kwamen we bij een school, de gids gaf ons een zak snoepjes om uit te delen, een voor een. De kinderen door het dolle heen ( op zaterdag krijgen ze gewoon school ) zie de foto’s.

Daarna stapten weer in ons rijtuigje. Ik had soms medelijden met het paard , want soms ging de weg omhoog en had hij het moeilijk . In de afdaling duwde het rijtuig tegen de kont van het paard. Onderweg zwaaiden de mensen en naar ons . Na een tijdje kwamen we bij een palmsuikerkokerij. Daar gingen we te voet verder. Het suikernat komt van de bloem die hoog in de palmboom groeit. Uit 160 liter sap maakt men ongeveer 40 kg suiker. Het sap moet ca 8 uur lang inkoken. Eigenlijk was het vreselijk primitief. De kippen , en katjes scharrelde n er rustig tussendoor en ook de baby van een van de werknemers lag tussen de rokende ovens in ..De gids nam gelukkig alle tijd.

Daarna maakten we een wandeling naar een kampong. Onderweg was het geweldig mooi. Welke kant je ook opkeek, het maakte niet uit. Aan één kant keek je over de sawas naar de vulkaan die we vannacht om half vier gaan bezoeken. Onderweg zagen we een blinde vrouw die in de rivier de vaat zat te doen. Natuurlijk hebben we haar wat gegeven. De mensen zijn hier nog armer dan vorig jaar in Vietnam.

In de Kampong , kleine vrijstaande huisjes ,allemaal met een veranda. Iedereen was even vriendelijk. We kwamen nog bij een een plek waar met een bruiloft gevierd werd. Luide muziek. De vrouwen waren buiten aan het koken, terwijl de mannen gezellig bij elkaar stonden te eten. Natuurlijk werden wij uitgenodigd. We hebben er ieder een stokje saté gegeten, en zijn weer terug naar de gids gegaan ,die buiten was blijven wachten.

Nog even doorgelopen, en toen wachtte het mannetje met paard en wagen weer op ons. Zo werden we teruggebracht naar het hotel.

Daar genieten we nu van de rust. Vannacht om half vier verlaten we het hotel en gaan we naar de vulkaan hier dichtbij, Daar moeten we nog 3 km lopen. Ik hoop dat Veertje het dit keer haalt. Ze wilde vandaag eigenlijk rustig aan doen. Maar nu hebben we toch al veel gelopen. Overigens geniet ze ook wel enorm van alles.
Na het bezoek rijden we door naar de haven. We slapen een nacht in, inmiddels ons 11de hotel, en nemen maandagochtend de boot naar Bali.

We maken het nog steeds uitstekend. Heel veel groetjes
Ton en Vera

PS de foto's blijven moeilijk., Door elkaar, en niet onder de beslagen.

• 04 Februari 2017 - 11:19

Liesbeth:

Ha Ton en Vera ,

Soms heb ik het idee dat jullie een vorst en vorstin zijn zoals jullie daar onthaald worden .Jullie schrijven dat dit een van de mooiste landen is die jullie bezochte hebben . Ik geloof het graag .En wat de foto's betreft , ik vind ze mooi , het geeft een goed beeld van wat jullie zien .Alleen Ton moet wat vaker op de foto gaan .Fijn dat het met jullie gezondheid ook goed gaat .Hier heerst nog steeds griep in huis, voor mij niet best . We hebben een paar mooie zonnige dagen gehad en nu schijnt er weer vorst aan te komen .Ik vind het allemaal prima .Helaas geen bijzondere verhalen van mijn kant . Ik ben me aan het voorbereiden voor een operatie. Wil graag met een goed condite de operatie in gaan . Wat heet goede conditie na chemokuren.We hopen er maar het beste van . Fijne dag weer.

• 05 Februari 2017 - 16:45

Lisa:

Klinkt allemaal weer erg mooi!
    Even de foto's bekeken voor een beeld bij het verhaal, kan me voorstellen dat de uitzichten in het echt nog mooier zijn! Leuk ook dat je her en der zo bij wordt betrokken, wordt uitgenodigd, zoals al gezegd soms zelfs onthaald worden wat grappig. Er zullen dan ook niet al te veel toeristen zijn.
    Fijn dat een andere gids jullie nu een stukje op weg kan helpen en ook veel weet te vertellen.
    Ben benieuwd hoe het bij de vulkaan gaat zijn, bijzonder zo om 4 uur 's nachts waarom is dat?

Hier ondertussen richting het einde van het weekend, E+M zijn van zaterdag op zondag naar de puppy's geweest. Jurgen nog gaan dansen. Ik heel de dag in touw met de volleybal (mijn meisjes team, toen ikzelf, toen de mannen nr 1 tegen nr 2 uit de poule dus spannend). Nu zijn E+M weer thuis, verhalen, foto's, lief hoor die hondjes. Kirsten komt zo deze kant op en dan lekker eten.
    Morgen overdag nog vrij want, je raad het al, alweer nachtdienst!
    De temperaturen gaan deze week weer naar beneden het schijnt weer winters te worden...

Groetjes Lisa

• 05 Februari 2017 - 20:30

Harriet:

Hoi Ton en Vera,
    Soms zoek ik op Google naar meer info over de plaats waar jullie zijn. Zo las ik dat de vulkaan, de Kawah Ijen (die jullie inmiddels bezocht hebben) veel zwavel levert. Geurtjes? Uit een ander reisverhaal las ik dat ook zij zeer vroeg in de ochtend vertrokken.ik heb prachtige foto's gezien. Hopelijk kunnen jullie ook mooie plaatjes schieten. Het afdalen in de krater werd overigens afgeraden....
    En dan staat morgen het vertrek naar Bali op het programma. Ben benieuwd naar jullie ervaringen daar.
    Hartelijke groet, Harriet.

• 05 Februari 2017 - 20:50

Rob En Ineke:

Beste Ton en Vera, mooie bezoeken leggen jullie af. Heel afwisselend. Van oude fabrieken, kampong bewoners, vulkanen etc. tot morgen de overtocht naar Bali. Jullie genieten met volle teugen.
    Veel plezier en let goed op elkaar. Gr Rob en Ineke