Backpackers?? - Reisverslag uit Borobudur, Indonesië van Ton Vera - WaarBenJij.nu Backpackers?? - Reisverslag uit Borobudur, Indonesië van Ton Vera - WaarBenJij.nu

Backpackers??

Door: Ton

Blijf op de hoogte en volg Ton

21 Januari 2017 | Indonesië, Borobudur

Hoi allemaal,

Vanmorgen stond er al iemand in de lobby van het hotel op ons te wachten om ons naar het station te brengen voor de treinreis naar Yogyakarta.

De trein slingerde zich met een rustig tempo door een afwisselend landschap. Dan weer .prachtige terrasvormige rijstvelden, dan weer een eenvoudig dorpje, palmbomen, bergen, en alles mooi groen.

Geen huisjes van gevlochten palmbladeren, zoals 40 jaar geleden, merkt Vera op. De mensen wonen nu in piepkleine stenen huisjes met vaak nauwelijks een erf, maar alles lijkt opgeruimd en netjes.
Het boerenwerk gaat nog veel handmatig. Je ziet hoe boeren busseltjes rijst op een rek slaan om de rijstkorrels vrij te maken. Verderop staat iemand met een grote gevlochten schaal om het kaf van de rijst te scheiden..

In de trein is overigens geen handel meer, geen langslopende vrouwen die hun waar trachtten te slijten.

Het kijken is vermoeiend . Ik stop met foto's makenen. De bewolking die een stuk dichter is geworden dan aan het begin van de reis, maakt fotograferen vanuit een schommelende trein moeilijker. Daar komt bij bv dat ik de accu moet sparen.
Soms vraag ik me af of Pepin er op het eind van deze rit er wel zal staan, of dat hij met ons voorschot , hier een half maandloon ,er van tussen uit knijpt. (Na India , is ons vertrouwen in vreemden die je onderweg aanspreken ,flink gedaald.)
Maar gelukkig is het niet zo en bij aankomst van staat hij keurig op ons te wachten. Hij heeft de reis per auto s' nachts afgelegd en was, na 12 uur rijden al om 9 uur in de stad aangekomen en heeft daarna een paar uurtjes thuis geslapen. Hij woont hier in de buurt en heeft een vrouw en 2 dochters..
Hij informeert of we het een mooie reis gehad hebben en ook of we al honger hebben., want het is nog ruim een uur rijden. We hebben wel trek en hij brengt ons naar een mooi koloniaal ingericht restaurant.
Het eten smaakt geweldig goed.

Na het eten rijden we verder en na ruim een uur, het is inmiddels half 8, komen we aan bij een droomresort. Prachtige bungalows tussen de rijstvelden, 1 km van de Borobudur. Pepin lacht,trots als we blijk geven het prachtig ivinden. Alsof hij wil zeggen ik weet wat kwaliteit is en dat lever ik ook.. We hebben een goede deal afgesloten:, vanaf Yogyakarta ,hotel met ontbijt i inclusief vervoer en entrees voor 5 0 € p.p per dag..
We hoeven ons bij aankomst niet eens in te schrijven en worden onthaald op een heerlijk welkomstdrankje van gembernat en honing.

Groetjes,
Ton en Vera
PS Het internet is hier helaas minder goed. Pas vandaag ,zaterdagochte lukt het beter.

• 21 Januari 2017 - 08:33

Marjolein :

Gelukkig heeft hij jullie vertrouwen niet beschaamd. En nu in een heerlijk report, jaja ook jullie verleggen weleens de lat. Laat alle indrukken lekker bezinken en geniet ervan en vera, lekker herinneringen ophalen! Groetjes, Marjolein

• 21 Januari 2017 - 09:49

Liesbeth Pontie:

Wat een verschil zal dat zijn met 40 jaar geleden Vera .Leuk om dit weer te doen .
    Straks komt er een programma over Indonesië op televisie , misschien ga ik wel kijken.
    Maar met de foto's en de verslagen van Ton krijg je ook een heel goed beeld .
    Nog steeds heerlijk winterweer in Nederland.Maar ga straks toch het voorjaar in huis halen , tulpen.
    Kan ik geen genoeg van krijgen .Het is nog stil hier want de familie slaap uit .Alleen Maartje is hard aan het leren .Jaap en Maria nemen het ervan .Ik heb net de pillen tegen de misselijkheid ingenome en hoop vandaag een goede dag te hebben . Vanavond lekker kaasfondue .Geniet van jullie verblijf in het mooie resort, en tot schrijfs .

• 21 Januari 2017 - 09:52

Nicolette :

Hallo Vera en Ton,
    Gembernat met honing, dat klinkt lekker. Weer even wat luxe om jullie heen in een resort en met een privé gids. Zeker bijna geen backpacken meer maar laat je niet weerhouden ervan te genieten. Er komen vast nog momenten dat jullie moeten afzien. Tot de volgende keer.
    Groet van Nicolette

• 21 Januari 2017 - 10:07

Kees Van De Riet:

Hallo met Kees
    Is het mooi weer daar
    Vanmorgen heeft hier hard gevroren
    Maar nu is het zonnig maar koud
    Bij ons zijn ze naar een begraven is
    Van mijn oom
    Hij verlangde ernaar
    Hij was blind en had geen
    Contact meer met de mensen
    In wiekendaal
    Hebben jullie al koffie of thee gedronken
    Groeten Van Kees

• 21 Januari 2017 - 10:26

Ineke Van De Wiel:

Hallo Vera en Ton

Wat een leuke verslagen en wat een luxe ,manier van overnachten.
    een prive gids en het lekkere eten .
    dat is nou eens vakantievieren.
    nog veel plezier en goed op elkaar passen.

groetjes rob en ineke

• 21 Januari 2017 - 12:02

Harriet:

Wat een mooie, uitvoerige verslagen, Ton. We kunnen daardoor echt een beetje meereizen. Het is voor Vera interessant om de huidige situatie met die van 40 jaar geleden te vergelijken. Wat fijn dat jullie het zo getroffen hebben met de gids. Dat reist natuurlijk heel ontspannen, en ook veilig.
    Geniet van jullie luxe verblijf! Ben benieuwd naar jullie excursie naar de Borobudur.
    Hartelijke groet, Hans en Harriet.

• 21 Januari 2017 - 14:48

Lida Rekers:

Heb net naar de tv gekeken naar gouden jaren in Indonesie met o.a Sandra Reemer en anderen zij waren in Jakarta .maar ik reis met jullie mee morgen de bouroboudour vooral een wens doen hoor.